Itä-Savon Uusyrityskeskuksen hallituksen Vuoden Uusyrittäjänä palkitsema Anne-Mari Miettinen sanoo, että odottamaton huomionosoitus tuntuu erittäin hyvältä. Hän korostaa, että ei ole rakentanut yritystään yksin.
– Ilman ammattitaitoista ja monipuolista osaamista omaavaa henkilökuntaa en olisi mitään. Meistä jokaisella on myös omat vahvuutemme, ja täydennämme hienosti toisiamme. Kaikki klinikan työntekijät ovat huipputyyppejä, vuoden 2019 alussa perustetun Eläinklinikka Norpan yrittäjä kiittelee.
Miekkoniemellä sijaitseva Eläinklinikka Norppa sai alkunsa, kun samalla paikalla toimineen eläinlääkäriasemaketjun toimipiste sulki ovensa. Eläinlääkäriasemalla vastaavana pieneläinhoitajana työskennellyt Anne-Mari ei halunnut jättää entisiä asiakkaitaan pulaan.
– Juttelin eläinlääkäriystävälleni Annina Jääskeläiselle ajatuksestani jatkaa toimintaa yksityisenä klinikkana, sillä puitteet ja asiakkaat olivat valmiina. Nyt Norpan vastaavana eläinlääkärinä toimiva Annina oli innolla lähdössä mukaan hankkeeseen, ja se vahvisti päätöstäni. Katselimme muitakin tiloja lähitienoolta, mutta sijainti vei voiton, ja päätimme remontoida tiloista meille sopivat.
Ennen yrityksensä perustamista Anne-Mari osallistui vuoden 2018 lopulla yrittäjäkurssille. Lisäksi hän kävi konsultaatiossa Itä-Savon Uusyrityskeskuksen silloisen toimitusjohtajan Juhani Rouvisen luona.
– Jussin avulla loin pohjan, johon lähdin yritystäni perustamaan. Häneltä sain kullanarvoisia neuvoja, mihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Norpan palveluihin kuuluvat pieneläinten perusterveydenhoito, terveystutkimukset, hammashoidot, kirurgiset toimenpiteet, kardiologin tutkimukset, koirahieronta, ultraääni- ja röntgentutkimukset sekä laboratoriotutkimukset. Yhteistyökumppanuuden kautta Norpassa on saatavilla myös eläinfysioterapiaa. Lisäksi klinikan yhteydessä on koirauimala Kuutti, jota hyödynnetään tällä hetkellä fysioterapiassa.
Laadukkaita palveluja matalalla kynnyksellä
Anne-Mari nauraa, että Norppa on siitä harvinainen yritys, että sillä oli vahva brändi jo ennen kuin yrityksen ovet oli avattu.
– Lähdin rummuttamaan uutta klinikkaa somessa, koska ihmiset olivat lähes paniikissa siitä, että aiemmat palvelut loppuivat.
Yrittäjä sanoo, että alku ei suinkaan ollut helppo. Klinikan talous ja toiminta piti rakentaa pala palalta vakaalle pohjalle. Periaate on edelleen, että investoinnit tehdään järkiperäisesti ja palvelujen laatua ajatellen: niitä laitteita ja välineitä hankitaan, joille on selkeästi käyttöä ja jotka helpottavat töiden tekoa tai jotka nopeuttavat sekä parantavat diagnostiikkaa.
– Meillä on muun muassa huipputason laboratorio. Laboratoriomääritystemme valikoima on hyvin laaja, ja moni sellainen määritys, joka usein tutkittaisiin vain ulkoisessa laboratoriossa,
voidaan tehdä meillä omassa labrassa. Tänä vuonna olemme hankkineet suoradigiröntgenin, jolla kuvattu kohde tulee välittömästi tietokoneen näytölle. Näiden investointien myötä eläin saa tarvitsemansa hoidon mahdollisimman nopeasti.
Anne-Mari korostaa, että Norpan toimintaidea on tarjota matalan kynnyksen palveluja, jotka ovat hinnaltaankin järkeviä.
– Mikäli asiakkaalle tulisi esimerkiksi jokin yllättävä suurempi toimenpide, meillä on käytössä monelle tuttu Klarna Instore -lasku- ja erämaksupalvelu, jolla saa näppärästi tasoitettua arjen menoja. Eläinklinikka Norpalla on myös oma sovelluskaupoista ladattava äppi, jonka avulla lemmikin koko hoitohistoria kulkee aina asiakkaan mukana.
Eläimiä hoidetaan niin kuin ne olisivat omia
Norpan tiimiin kuuluu neljä pieneläinhoitajaa ja 1,5–2 eläinlääkäriä. Lisäksi klinikalla pitää säännöllisesti vastaanottoa kardiologi sekä polvi- ja silmätarkastuksia tekevä eläinlääkäri.
– Haluamme tarjota erikoispalveluja, jotta paikallisten ei tarvitse lähteä niiden perässä esimerkiksi Etelä-Suomeen.
Norpassa kaiken keskiössä on eläinten hyvinvointi. Potilaat ovat pääasiassa koiria ja kissoja. Asiakkaita eli eläimiä hoidetaan niin kuin ne olisivat työntekijöiden omia. Anne-Mari pitääkin tärkeänä eläinten omistajilta saatavaa palautetta, sillä se auttaa kehittämään toimintaa ja asiakaspalvelua.
– Kiitoskortti tai vaikkapa omistajan tekemät leivonnaiset lämmittävät mieltä ja kertovat, että klinikan tiimi on onnistunut tavoitteessaan.
Anne-Mari pohtii, että yrittäjyydessä hänet on yllättänyt eniten se, että negatiivisia yllätyksiä ei energian hinnannousua lukuun ottamatta ole matkalle sattunut. Hän sanoo, että ihanien asiakkaiden ohella työssä motivoi mahtava työyhteisö.
– Yksi tärkeimmistä asioista minulle on työpaikan ilmapiiri: se että työntekijöillä on hyvä olla ja että tänne on kiva tulla töihin. Meillä on raudankova Norppa-team, joka paranee entisestään lähitulevaisuudessa, Anne-Mari vinkkaa lopuksi.
Paikallisesti Vuoden Uusyrittäjänä palkittu Anne-Mari on ehdokkaana myös valtakunnallisessa Vuoden Uusyrittäjä 2022 -kilpailussa. Lokakuun alussa raati valitsee kuusi parasta kilpailijaa finaaliin, ja näistä kuudesta yleisö voi äänestää suosikkiaan lokakuun loppupuolella. Vuoden Uusyrittäjä ja yleisön suosikki palkitaan 22.11. Suomen Uusyrityskeskukset ry:n neuvottelukunnan kokouksen yhteydessä.
Vuoden Uusyrittäjä -kilpailun pääyhteistyökumppani on Oma Säästöpankki, ja toisena kumppanina toimii PRH.
Kirjoittanut: Erja Eliala
Kuva: Erja Eliala