Omistajanvaihdos on hyvä väylä yrittäjäksi
Tiistaina 16.2. Kulttuurikellarilla on ilmassa pientä jännitystä, sillä alkamassa on omistajanvaihdoksiin keskittyvän Enter To Business -hankkeen loppuseminaarin livestriimaus, ja paikalliset yrittäjät Ninni Venho, Matti Hukkanen ja Jukka Suomalainen odottavat omaa haastattelutuokiotaan. Kaikkien kolmen mielestä omistajanvaihdoksen kautta yrittäjäksi ryhtyminen on erittäin varteenotettava vaihtoehto.
Venhoa, Hukkasta ja Suomalaista voidaan pitää oikeastaan sarjayrittäjinä. Ensimmäisen yrityksensä, tilausleipomo Vispilänkaupan, Venho perusti vuonna 2017. Tällä hetkellä yrittäjän vastuulla on tilausleipomon lisäksi kaksi lounaskahvilaa, pitopalvelu, leivontatarvikemyynti ja kaksi henkilöstöruokalaa. Viimeisin yritystoiminnan laajennus tapahtui viime vuoden syksyllä, jolloin hän avasi Savonlinnan Haislahteen lounaskahvila Cafe Bar Venhon.
– Onhan siitä tiettyä etua, kun jatkaa jo olemassa olevaa yritystoimintaa tai aloittaa tiloissa, joissa on jo vastaavaa toimintaa ollut. Itse kuitenkin toimin enemmän tunteella kuin järjellä. Esimerkiksi Vispilänkauppa oli alkujaan verkkokauppa, mutta heti kaupan jälkeen keskityin lähinnä omaan intohimooni eli kakkujen tekemiseen tilauksesta.
Myös Suomalainen on kokenut yrittäjä, joka ei pelkää haasteita. Hän toteaa ostaneensa Linna-Lasi Oy:n liiketoiminnan vuonna 2017 osittain siitä syystä, koska eläkeikään oli vielä jokunen vuosi aikaa ja halu yrittää vielä jotain uutta oli kova.
– Asioin Martti Niirasen liikkeessä lasiasioissa, ja hän kertoi aikeistaan luopua lasiliikkeestään. Kiinnostuin yrityksestä, koska tiesin, että saan Martilta oikeaa tietoa yrityksen tilanteesta. Samoin olin vakuuttunut, että alan palveluja tarvitaan seudulla jatkossakin. Ostohalukkuuttani lisäsi se, että yritykseni töistä jäi pois Metlan Punkaharjun tutkimusaseman kiinteistönhoito, ja sen myötä syntyi tarvetta etsiä lisää tulorahoitusta.
Venhon ja Suomalaisen tavoin vahvan yrittäjäluonteen omaava Hukkanen toimii yrittäjänä maalaus- ja isännöintialalla. Parikymmentä vuotta pääasiassa maalausurakointeja tehnyt Hukkanen etsii parhaillaan uutta yritystä ostettavaksi.
– Pari vuotta olen etsinyt sopivaa yritystä, koska haluaisin kokeilla yrittäjänä uusia asioita. Muutama kauppa on ollut jo lähellä toteutumista. Etsinnässä on yritys, johon voisin sujuvasti liittää mukaan jo olemassa olevaa yritystoimintaa. Sellainen voisi olla esimerkiksi joku kiinteistöhuoltoon ja siivoukseen liittyvä yritys.
Hallitut riskit ja uudet ideat tuovat tulosta
Venhoa yrittäjyydessä kiehtoo mahdollisuus tehdä asioita omalla tavalla. Tarmokas nainen kertookin käyttäneensä korona-ajan uusien ja alansa valtavirrasta poikkeavien ideoiden työstämiseen. Konseptoinnin tuloksena on syntynyt Itäisen aseman toimipisteeltä käsin toimiva juhlamaailma-palvelu, jonka tiimoilta yritys järjestää muun muassa lasten syntymäpäiviä poppari- ja pehmiskoneineen. Uutta on myös kakkukone: asiakas voi koota ja tilata haluamansa tyylisen kakun verkossa.
– Venhossa panostamme ruokapuolella jatkossa burgereihin, pirtelöihin ja kuppikakkuihin. Samoin olemme jo kesää varten ostaneet kaksi polkuvenettä. Avaamme Venhon uudella konseptilla mahdollisimman pian, ja kun se on koronatilanne huomioiden järkevää.
Suomalainen ei tiennyt lasialasta juuri mitään ostettuaan Linna-Lasin. Riskejä ottamalla ja töitä tekemällä yrityksen liiketoiminta on saatu kuitenkin hyvään kasvuun.
– Jälkikäteen ajatellen henkilökuntaa olisi pitänyt uskaltaa rekrytoida lisää jo heti alkuun.
Yritystä itselleen etsivä Hukkanen toivoo enemmän realismia myynnissä olevien yritysten hinnoitteluun.
– Joissakin tapauksissa yrityksen hinta on määritelty todelliseen arvoonsa nähden liian korkeaksi. Rahoituksenkaan saaminen ei välttämättä ole helppoa, sillä vakuusvaatimukset ovat usein kovat.
Itä-Savon Uusyrityskeskus (ISUYK) on tehnyt omistajanvaihdoksiin liittyvää hanketyötä vuodesta 2015 alkaen. Enter To Business -hanke oli ISUYK:n kolmas asiaan keskittyvä hanke. Tiistaina 16.2. livestriimatussa loppuseminaarissa kuultiin yrittäjien ohella useita asiantuntijapuheenvuoroja.
Tekstin ja kuvat Enter to Business-hankkeelle tuottanut Erja Eliala.