Aloittavan yrittäjän arki täyttyy nopeasti uusista opittavista asioista ja hoidettavista velvollisuuksista. Silloin kysymykset vastuullisuudesta eivät ehkä tunnu ajankohtaisilta. Monelle yksinyrittäjälle tai mikroyrityksen omistajalle vastuullisuus voi tuntua myös asialta, joka kuuluu isompien yritysten hoidettavaksi.
Aloittava yrittäjä voi kuitenkin lähteä etenemään pienin, itselleen sopivin askelin. Rahallisia panostuksia ei tarvitse eikä kannatakaan tehdä. Mutta vastuullisuuden huomioiminen heti yritystoiminnan alkumetreiltä lähtien voi auttaa sinua menestymään pitkällä aikavälillä.
Tässä artikkelissa annan vinkkejä siitä, miten aloittavan yrittäjän kannattaa huomioida vastuullisuus ja mitä käytännön toimenpiteitä se voi tarkoittaa.
Selvitä yrityksesi ympäristövaikutukset
Ensimmäinen askel vastuullisuuden huomioimisessa on miettiä, miten pitää kirjaa yrityksesi ympäristövaikutuksista. Kun sinulle alkaa kertyä toiminnan vaikutuksista faktoja, voit alkaa toimia yrityksesi hiilijalanjäljen ja muiden ympäristövaikutuksien vähentämiseksi. Voit esimerkiksi miettiä, miten vähentää jätettä, säästää valaistuksessa tai tarjota palveluja etänä. Voit myös esimerkiksi hankkia käytettyjä toimistokalusteita tai käyttää kierrätettyjä materiaaleja. Säästetty euro säästää myös ympäristöä. Kestäviä valintoja pohtiessasi saatat myös keksiä kokonaan uuden liikeidean tai löytää kilpailijaasi tehokkaamman tavan tehdä bisnestä.
Huomioi sosiaalinen vastuu
Pienelläkin yrityksellä on myös sosiaalinen vastuu yhteiskunnassa. Voit jo alkuvaiheessa miettiä, mikä on yrityksesi rooli paikallisyhteisössä tai esimerkiksi yrittäjäjärjestössä. Vaikka yrityksesi ei heti työllistäisi muita kuin itsesi, voit tarjota harjoittelupaikkoja tai pohtia tukityöllistämisen mahdollisuuksia. Ota selvää sovellettavista laeista ja säädöksistä ja pyri aina toimimaan rehellisesti ja oikeudenmukaisesti. Muista kuitenkin, että aidosti vastuullinen toiminta ylittää sen, mitä minimivaatimukset edellyttävät.
Ota selvää, viesti ja vaikuta
Oman ymmärryksen lisääminen vastuullisuudesta on tärkeää. Varmista, että ymmärrät mitkä vastuullisuusperiaatteet koskevat sinua ja mihin voit itse vaikuttaa. Yrittäjäjärjestöillä ja yrityspalvelukeskuksilla on tarjolla jo paljon materiaalia, joista perehtymisen voi aloittaa.
Vastuullisuuden korostaminen markkinoinnissa ei ole viherpesua. Kerro siis rohkeasti asiakkaillesi, millaisia vastuullisuusperiaatteita noudatat ja miten pyrit vähentämään ympäristövaikutuksia. Tämä voi auttaa erottumaan kilpailijoista ja houkuttelemaan vastuullisuudesta kiinnostuneita asiakkaita. Tämä vuoropuhelu kasvattaa kaikkien ymmärrystä vastuullisista valinnoista.
Ja mikä hienointa, vastuullisuutta ei tehdä yksin, vaan yhteistyössä. Kannattaa siis keskustella omien kumppanien kanssa heidän vastuullisuusperiaatteistaan. Jos tarjoat yrityspalveluita tai teet B2B-kauppaa, ota selvää siitä, mitä vastuullisuus tarkoittaa asiakkaallesi. Näin toimimalla luot positiivista mielikuvaa yrityksestäsi sekä opit paremmin tekemään vaikuttavia ratkaisuja.
Muun muassa me Turku Science Park Oy:ssä tuemme erityisesti kasvuyrityksiä vastuullisuuden kehittämisessä.
Tärkein viestini aloittaville yrittäjille sekä yrityksille on, että vastuullisuuteen panostaminen ei ole kuluerä, vaan investointi!
Kirjoittanut: asiakkuuspäällikkö Timo Huttunen, Tech Turku/Turku Science Park Oy
Alkuperäisen tekstin löydät: Uusyrityskeskus / Vastuullisuuden ensiaskeleet alkavalle yrittäjälle